Mreža šolski pes

Živali so tako prijetni prijatelji – ne sprašujejo in ne grajajo.

(G. Eliot)

VPLIV TERAPEVTSKEGA PSA, PRINAŠALCI VESELJA

Živali so naši zvesti spremljevalci v družini in pri delu. Predstavljajo nekoga, ki nas sprejema takšne, kot smo. Pes se z nami igra, nas tolaži, pomirja in sprošča. Pozitiven odnos z živaljo ima na nas velik učinek. Ob živali se lažje umirimo, sprostimo, gradimo samozavest in pridobimo novega prijatelja. Živali nam obogatijo in izboljšajo kvaliteto življenja. S svojo prisotnostjo v veliki meri vplivajo na našo dobrobit.

Ravnanje z živaljo pa zahteva določena znanja. V šolski prostor so tako vključeni psi, ki so za to delo izšolani.

V šoli se učenci vsakodnevno srečujejo z vrsto zahtev in nalog. Nekateri so v šoli uspešnejši, drugi nekoliko manj. Pritisk šole je na mladostnika velik. Prisotnost terapevtskega psa je zato zelo pomembna, kajti psi ne ocenjujejo, ne tekmujejo in ne grajajo. Njim je vseeno, kako dober bralec si, kako ti gre računanje, kakšno oceno si dobil. Psi nimajo nobenih zahtev glede šole, obenem pa so odlični poslušalci in zaupniki. Čutijo naše veselje in stisko. 

Vključevanje psov ima v šolsko okolje mnogo pozitivnih učinkov.

  1. Telesni učinek

Študije nakazujejo na koristnost, ki ga ima prisotnost živali na človekovo fizično zdravje. Prisotnost živali naj bi koristila preventivno ter zaščitila človeško telo pred glavobolom, prehladom, vročino, slabostjo itd. (povzeto po Halm, 2008). Božanje psa lako zmanjša nivo občutenega stresa in otroka hitro umiri. Pri otrocih ima lahko stik z živaljo sproščujoče učinke, zmanjša se krvni pritisk, srčni utrip, manj so anksiozni in pod stresom (povzeto po Astroino, Bomboy, Jalongo, 2004; Freisen, 2010).

  1. Socialni učinek

Stiki z živaljo ugodno vplivajo na komunikacijo, krepitev socialnih stikov ter empatičnega doživljanja. Preko dela z živaljo se vzpostavlja primeren odnos do živali, krepi se socialne vzorce in primerno odzivanje na okolico, spoznavanje in ozaveščanje svojih čustev, premagovanje strahu. Delo s terapevtskim psom je v veliko podporo tudi otrokom z motnjami pozornosti. Delo s psom namreč zahteva osredotočenost in pozornost.

  1. Psihološki učinek

Osamljenim in nemirnim otrokom živali prinašajo veliko smeha in sprostitve in s tem posledično umiritev. Žival vpliva tudi kot motivacija za delo, kajti aktivnosti z živaljo lahko ponudimo kot nagrado ob opravljeni nalogi ali žival kot opazovalca ob opravljanju določene dejavnosti. Rokovanje in božanje živali ima ugoden vpliv tudi na otroke, ki imajo težave z motoriko. Pri tem morajo biti hkrati nežni in odločni, pri čemer je bistvena fina motorika (Ocepek, 2012).

Ob prisotnosti psa posameznik pozabi na svoje težave, strahove, stiske. Svojo pozornost usmeri na žival in se ji posveti. Ob psu vse steče lažje. Štirinožec ne ocenjuje branja, ne vidi učnih težav in telesnih posebnosti. Ne graja in ne ocenjuje. Otrok zato ob tem gradi samozavest, kar mu daje motivacijo in veselje, da z aktivnostjo nadaljuje. Ponavadi ga kuža le nagradi  z velikim mokrim poljubčkom.

Viri:

Astorino, T., Bomboy, N., Jalongo, M. R. (2004). Canine visitators: the influence of therapy dogs on Young children’s learning and well – being in classrooms and hospitals. Early Childhood Education Journal, 32(1), 9–16. https://link.springer.com/article/10.1023/B:ECEJ.0000039638.60714.5f

Freisen, L. (2010). Exploring animal – assisted prorams in children in school and therapeuticcontexts. Early Childhood Education Journal, 37, 261–267. https://cpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.lincoln.ac.uk/dist/f/2812/files/2014/06/Freisen-2010-Exploring-animal-assisted-programs-with-children-in-school-and-theraputic-contexts.pdf

Halm., M. A.(2008). The healing power of the human – animal connection. American Journal of Critical Care, 17(4), 373–376. http://ajcc.aacnjournals.org/content/17/4/373.full.pdf+html

Ocepek, R. (2012). Premagajmo predsodke do živali – vzgoja za odgovoren odnos do živali. Ljubljana: Agencija Baribal.

NAŠA JANA Z OLIJEM

Gospa Jana Miklič z njenim Olijem iz društva Tačke pomagačke.

DOSEDANJE SODELOVANJE

Sodelovanje naše šole z društvom Tačke pomagačke poteka že tretje šolsko leto. V šolskem letu 2016/2017 je branje in druženje potekalo v šolski knjižnici. Naš cilj je bil učencem, katerim branje ne predstavlja posebnega užitka, pokazati, da je lahko tudi branje čisto zabavno. Branja s tačkami se je tako skupaj udeležilo 5 učencev naše šole. Vsako srečanje otroka in terapevtskega para je trajalo 30 minut. Za vsakega učenca smo realizirali po dve srečanji.

Odzivi učencev na branje s kužkom so bili izjemni. Vsake ure so se izjemno veselili in tudi po končanih srečanjih učenci še danes zelo radi obujajo spomine na to, kako nepozabno je bilo to druženje.

V šolskem letu 2017/2018 se je naše sodelovanje z društvom Tačke pomagačke nadaljevalo. To nepozabno izkušnjo smo želeli ponuditi večjemu številu učencev. Odločili smo se, da terapevtski par »naša Jana in njen Oli« obiščeta razrede tistih učencev, ki so bili v preteklem letu vključeni v branje s kužkom. Odzivi učencev so bili nadvse navdušujoči, kar je razvidno tudi iz vtisov, ki so jih po srečanju napisali učenci.

  • Pri Tačkah pomagačkah mi je bilo všeč to, da je bil kuža prijazen in da nam je njegova lastnica povedala, kako ga je dobila. Najbolj mi je bilo všeč, ko smo iz vrečke vlekli listke. Tega dne ne bom pozabila nikoli v ž Res mi je bilo zelo lepo. (Julija, 3.Z)
  • O tem psu imam veliko misli. Ta kuža ima znanje, je ubogljiv, nikogar ne ugrizne itd. Če bi imel jaz takega psa, bi bil najsrečnejši. Lepšega psa še nisem videl. Upam, da nas še kdaj obišč (Tevž, 5.Z)
  • Ura, ki sem jo preživela z Olijem, mi je bila zelo všeč. Takrat sem si želela, da bi bil pri nas cel dan, ampak je moral iti domov, in komaj čakam, da nas spet obišč (Nina, 5.Z)
  • Najbolj mi je bilo všeč, ko je Oli kazal svoje trike, ko je iskal skrite igrače in kako je pospravil svoje igrač Najbolj od vsega pa mi je bilo všeč, ko je njegova lastnica povedala, kako ga je dobila. (Tajda, 3.Z)
  • Imel sem se zelo lepo in zabavno. Hvala za obisk. Upam, da se bomo še kdaj sreč (Žan, 5.Z)

V letošnjem šolskem letu (2018/2019) smo si v sodelovanju z »našim terapevtskim parom«, gospo Jano Miklič in njenim Olijem, iz društva Tačke pomagačke projekt zastavili nekoliko širše. V času od septembra do novembra sta Jana in Oli obiskala učence vseh oddelkov 2. razreda naše šole. Obisk je trajal eno šolsko uro. Srečanje je bilo namenjeno tako začetnemu opismenjevanju, kot tudi osveščanju otrok o odnosu in skrbi do živali.

PLANI ZA LETOS IN PRIHODNJE

Tekom tega šolskega leta pa imamo še v planu, da v dogovoru z učiteljicami razredne stopnje izberemo nekaj učencev, ki jim branje predstavlja napor, da bi skupaj z gospo Jano Miklič v individualni situaciji brali Oliju in tako izboljšali branje tudi na drugačen, prijetnejši način.

Menimo, da sodelovanje s terapevtskim psom na naši šoli kaže številne pozitivne učinke in neko dodano vrednost vsem, ki so z njima v stiku, zato smo se odločili, da se vključimo v Mrežo Šolski pes.

Ker se nam zdi pomembno, da takšno nepozabno izkušnjo dobijo vsi učenci naše šole, smo se odločili, da bomo to od letošnjega šolskega leta dalje ponudili vsem učencem vseh oddelkov 2. razreda.

Oli je preveril urejenost puščic in bil z videnim zadovoljen.

Oli se je udobno namestil in pozorno prisluhnil, kaj mu učenci preberejo tokrat.

KOORDINATORICI PROJEKTA
  • Maša Maras, ped. (učiteljica DSP) 
  • Vita Valenčak, def. (učiteljica DSP)
NEKAJ KNJIG

TAČKE POMAGAČKE PRI UČENJU V ŠOLSKEM LETU 2018/2019

Obisk v februarju

Učiteljici dodatne strokovne pomoči sva ob pomoči razredničark izbrali različne učence iz 1., 2. in 3. razreda, ki bodo od februarja do maja deležni individualnega obiska Olija in njegove vodnice Jane. Z gospo Jano skupaj načrtujemo vsebino srečanj. Učiteljici DSP poskrbiva za ustrezne učne materiale, ki so prilagojeni učencem, in sva aktivno udeleženi pri izvedbi ur. Na vsakem srečanju se učenje prepleta z dejavnostmi, ki jih otrok izvaja s kužkom, in tako še na drugačen način razvija svoja področja. Slike povedo več kot tisoč besed.

Obisk v marcu
Obisk v aprilu