UČENCI OŠ STIČNA SO POKUKALI V DEŽELE ZDRUŽENEGA KRALJESTVA VELIKE BRITANIJE IN SEVERNE IRSKE

V soboto, 20. oktobra 2018, so se učenci OŠ Stična zbrali na matični šoli, da bi doživeli zanimivo popotovanje v dežele Združenega kraljestva. V okviru projekta »Spoznavajmo dežele« smo na naši šoli že četrtič izvedli delavnice, tokrat na temo: »Pokukajmo v dežele Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske«.

Na raziskovalnem dnevu je sodelovalo 74 učencev (v dejavnosti so bili vključeni tako učenci matične šole kot tudi njihovi vrstniki s PŠ Višnja Gora in PŠ Zagradec).

Učenci so spoznavali britansko zgodovino in geografske značilnosti,  pomembne zgodovinske osebnosti, vero in običaje, kulinariko, glasbo ter književnike, ki so se s svojimi deli uvrstili v sam vrh svetovne literature. Naše delo je potekalo v sedmih skupinah – delavnicah, v katere so se učenci vključili po zanimanju.

V uvodnem (skupnem) delu smo najprej prisluhnili kratkemu pozdravnemu nagovoru  ravnatelja Marjana Potokarja, ki je napovedal nastop prvega gosta, gospoda Paula Waltona, ravnatelja British International School Ljubljana (Britanske mednarodne šole Ljubljana). Naš prvi govornik nam je najprej na kratko predstavil posebnosti Združenega kraljestva. Izvedeli smo, da Britanci naravnost obožujejo fish and chips (ribe in čips) in da si večkrat na dan privoščijo tea and biscuits (čaj in kekse). Povedal nam je, da  so zelo ponosni na kraljevo družino in da dvonadstropne avtobuse, Big Ben ter London Bridge zagotovo uvrščamo med največje svetovne turistične atrakcije. Ob koncu predstavitve nas je pozval, naj mu zastavimo še kakšno vprašanje v zvezi s predstavljeno državo ali britanskim šolskim sistemom, nato pa se nam iskreno zahvalil za povabilo na našo šolo in nas povabil na obisk. Zatem je besedo predal šestim učencem in dijakom Britanske mednarodne šole, ki so nam v brezhibni angleščini in z veliko mero ponosa ter odločnosti predstavili svojo šolo ter z veseljem odgovarjali na vprašanja naših učencev. Ob koncu predstavitve so se še malce družili z dežurno novinarsko ekipo, ki jim je pod budnim očesom mentorice Andreje Robek Perpar spretno zastavljala vprašanja v zvezi s šolanjem, načrtovanjem prihodnosti ter preživljanjem prostega časa.

Zatem je v prostorih šolske jedilnice zadonel zvok pravih škotskih dud. Zelo smo bili počaščeni, da nas je obiskal Jure Podbevšek, eden izmed redkih Slovencev, ki znajo igrati na ta (za nas) dokaj nenavaden inštrument. Po kratki predstavitvi sestavnih delov dud nam je zaigral dve pesmi: Amazing grace in eno izmed vojaških koračnic. Povedal nam je tudi, da se je treba pred nastopom vsaj petnajst minut ogrevati, da je inštrument dobro uglašen.

Sledil je nagovor gospe Alenke Meško, Slovenke, ki trenutno opravlja delo osebne negovalke v Združenem kraljestvu. S seboj je prinesla britanske bankovce in kovance ter nas podučila, kako si lahko na Otoku brez večjih težav napolnimo baterijo mobilnega telefona. S seboj je prinesla tudi škotski kilt, ki smo ga lahko pomerili.

Ob koncu uvodnega dela smo prisluhnili še kratkemu nagovoru gospodične Emme Anne Hatto, Angležinje, ki se trenutno mudi v Sloveniji, ker zbira gradivo za svojo doktorsko nalogo s področja zgodovine, nato pa je sledilo delo v delavnicah.

Delavnica Čarovniška akademija

Delavnica z imenom »Čarovniška akademija« je temeljila na knjigah in filmih o Harryju Potterju. Delavnice se je udeležilo 14 učencev.

Za uvodno motivacijo smo se igrali Tik tak bum igro na temo Harryja Potterja, nato je učence Klobuk Izbiruh razdelil v štiri domove (Gryfindom, Pihpuff, Spolzgad in Drzenvraan), ki so tekmovali v kvizu o poznavanju knjig in filmov o Harryju Potterju. Zmagala je skupina Gryfindomovcev, v kateri so bili Aleksandra Jovanović, Gašper Mojškerc, Nimai Sečnik in Maša Žnidaršič. Po končanem kvizu smo si ogledali napovednike vseh filmov.

V drugem delu delavnic so se učenci razdelili v tri skupine in ustanovili svoj lasten dom. O njem so izdelali plakat, na katerem so predstavili svoje ime, grb, vrednote, ki jih njihov dom predstavlja, uniformo ter si izmislili dva nova čarovniška napoja in uroka.

Na delavnici je vladalo prijetno vzdušje. Na koncu so se skupine s plakati predstavile na skupnem zaključku. Plakate smo razstavili na matični šoli in v Zagradcu.

Mentorica delavnice je bila učiteljica Silvia Valenčič.

Geografska delavnica

Geografske delavnice se je udeležilo 12 učencev. Najprej smo si ogledali odlomek iz filma Pogumno srce. Pri ogledu odlomka smo bili pozorni na oblačila igralcev, njihov govor in glasbo. Vsebina filma namreč opisuje boj Škotov za lastno svobodno državo. Ob spremljavi tradicionalne škotske glasbe smo nato s pomočjo tabelskega zapisa spoznali osnovne naravno in družbenogeografske značilnosti dežel Združenega kraljestva.

Nato sta nas mentorici razdelili po skupinah in nam posredovali navodila za delo. Izdelali smo družinsko drevo britanske kraljeve družine, slikovni prikaz nastajanja današnje britanske zastave, maketo Evropredora z opisom osnovnih značilnosti, maketo klifa z opisom nastanka ter zemljevid Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske s slikami in opisi naravnih znamenitosti. Med delom po skupinah smo pripravili pravo angleško čajanko. Skuhali smo pravi angleški čaj z mlekom in uživali v okusu piškotov, pečenih po originalnem škotskem receptu.

Ob koncu dela smo svoje izdelke razstavili na šolskem hodniku in za učence drugih delavnic pripravili kratko poročilo o našem delu.

Mentorici delavnice sta bili Urška Petek in Tina Finc.

Novinarska delavnica

10 učenk in učencev izbirnega predmeta šolsko novinarstvo se nas je vneto pripravljalo na sobotni dan. Z učiteljico Andrejo Robek Perpar smo dva tedna pred dnevom D brskali po spletu, brali zanimive članke, intervjuje, zapise, ki so nam jih poslali intervjuvanci, gledali TV-prispevke in še in še.

Končno je le nastopila težko pričakovana sobota, 20. 10. 2018. Zbrali smo se v jedilnici, kjer smo se spodbujali, da pogumno zastavimo čim več vprašanj vsem gostom, ki bodo predavali. Izkazalo se je, da so delavnice obiskali res pogumni otroci. Novinarji skorajda nismo prišli na vrsto.

Najprej so za nas spregovorili učenci British International School Ljubljana ter njihov ravnatelj Paul Walton. Učenci so bili stari med 11 in 18 let, zato so nam z lahkoto predstavili vse stopnje šolanja (od primarnega do konca sekundarnega izobraževanja). Zanimivo je bilo opazovati njihovo navdušenje nad šolanjem, hkrati pa tudi nad svojo prihodnostjo. Učenci imajo že jasno zastavljene cilje, začrtano pot, po kateri bodo prišli do poklica oz. karierne poti. Ker za nas ni ostalo veliko časa za spraševanje, smo jih povabili, da si ogledajo še kakšno našo učilnico, mi pa smo z njimi naredili zanimiv intervju.

Nato se nam je predstavil pravi slovenski dudlar. Ja, prav ste prebrali; SLOVENSKI dudlar. To je  Jure Podbevšek, s katerim žal nismo mogli opraviti intervjuja, saj se mu je zaradi družinskih obveznosti zelo mudilo domov. Za glasbenim prispevkom z dudami je na vrsto prišla Emma Anne Hatto, ki je prišla v Slovenijo, da bi raziskovala slovensko zgodovino. Njen čas v Sloveniji se sicer počasi izteka, ampak nam je vzneseno povedala, da jo je naša zgodovina navdušila. Zanimivo ji je dejstvo, da smo tako majhen narod, a smo vseeno uspeli obdržati svojo narodnost, državo. Njen cilj je, da našo zgodovino ponese v Združeno kraljestvo, saj se v šoli o tem nič ne učijo, mnoge pa zanima dežela na sončni strani Alp.

Alenka Meško nam je v jedilnici zaupala, da je sama odšla v London s trebuhom za kruhom. Čeprav je po izobrazbi ekonomistka, na Otoku pomaga invalidom. Med drugim nam je povedala, da so se zaradi varčevalnih ukrepov Britanci odločili za rokovanje s plastični bankovci (funti), ker se papirnati bankovci dokaj hitro obrabijo. Med drugim smo tudi izvedeli, da se ljudje v Združenem kraljsestvu pogosto vozijo s podzemno železnico in da se je sama že večkrat z avtovlakom zapeljala skozi Evropredor. Zelo smo bili veseli, da smo kasneje med intervjujem lahko smuknili v njen avtomobil, ki ima volan (tako kot vsa britanska prevozna sredstva) na desni strani. Brez fotografiranja tudi tokrat ni šlo!

Skupen del se je zaključil, mi pa smo odšli v knjižnico, kjer smo opravili 2 videokonferenci, in sicer: prva je bila z gospo Blažko Satler, ki živi na Šetlandskih otokih, kamor se je preselila zgolj zaradi službe. Navdušeni smo bili nad podatkom, da lahko s šetlandskih klifov opazujemo orke, ki pridejo čisto blizu obale. Naslednja je bila gospa Anja Mohorko, ki dela v Oxford Press – v Založbi Oxford. Zakaj pa ravno v Londonu? V bistvu ji ni bilo toliko pomembno, kje dela, kot to, da ima službo, ki je prepoznavna povsod. Najbrž to založbo poznate. No, ponudila se ji je priložnost in zagrabila jo je z obema rokama. Zaenkrat v svojem delu zelo uživa in se še nima namena vrniti se v Slovenijo, saj obožuje življenje na Otoku.

Naši zadnji sogovorci so bili člani skupine Help! A Beatles Tribute. Sestavljajo jo 3 Slovenci (Robert, Gašper in Žiga) ter Američan Ernie, ki pa ga že lahko štejemo za Slovenca, saj ima ženo slovenskega rodu in že kar nekaj časa biva v naši domovini. Fantje so bili nabriti, komunikativni in zabavni. Povedali so nam, da se že nekaj časa dogovarjajo z vodjo Festivala Stična, da se kot gostje udeležijo festivala, ampak nekako ne najdejo pravega termina. Ko se bodo dogovorili za nastop skupine, nas bodo takoj povabili na koncert. Pokali smo od sreče, ko so nam predlagali, da bi z njimi lahko nastopili na velikem odru. Tako mladi, pa nas že čaka oder z velikimi legendami, ki nastopajo vsepovsod po svetu.

Ko smo končali vse razgovore, smo se razdelili v skupine ter odšli po delavnicah in povprašali še naše udeležence po vtisih. Vsi so povedali, da so navdušeni in da so se naučili marsikaj novega.

Dan se je končal s poročilom vseh delavnic, a naše delo se je pravzaprav šele začelo. Na končnem poročilu smo lahko pokazali le beležke in svinčnike, a z našimi intervjuji in poročili boste lahko obujali spomine na ta dan – Spoznavajmo dežele Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske.

Mentorici novinarskih delavnic sta bili Andreja Robek Perpar in Nataša Rebec Lukšič.

Likovna delavnica

V okviru sobotne delavnice ”Pokukajmo v dežele Združenega kraljestva” smo imeli tudi slikarsko delavnico, kjer so učenci lahko ustvarjali portrete pomembnih ljudi te dežele. Na delavnico smo povabili gostjo, ki nam je pokazala svoj opus portretov, umetnico Matejo Marinko. Pokazala nam je različne pristope, tehnike in materiale, ki jih ob tem uporablja. Ob prijetni angleški glasbi so nastajali čudoviti portreti. Poleg tega smo imeli možnost barvanja in ustvarjanja tipičnih simbolov Londona, kot so rdeča telefonska govorilnica, dvonadstropen avtobus oz. double-decker ter pravo britansko kraljevo gardo. V črno-beli tehniki je nastal tudi Blackbeard, angleški pirat, ki je znan po črni bradi in strahopetnem videzu.

S pomočjo pirografa smo lesene žlice okraševali z ljubezenskimi simboli – lovespoon, ki so imele nekoč v Walesu zanimivo tradicijo. Žlice so uporabljali za darilo, za romantične namene. Tako so učenci vžigali v les podkev za srečo, križ za vero, zvonce za poroko, srce za ljubezen ter ključavnico za varnost in trajno vezo.

Delavnice se je udeležilo 9 učencev, z njimi pa sta sodelovali učiteljici Katja Tomažin in Anka Švigelj Koželj ter gostja Mateja Marinko.

Zgodovinska delavnica

Učenci zgodovinske delavnice so pod mentorstvom učiteljic Uršule Zakrajšek in Štefke Klemenčič izdelovali plakate o znanih angleških vladarjih. 19 učencev je bilo razdeljenih v skupine in vsaka skupina je izdelala plakat o enem vladarju. Učenci  so se na plakat pripravljali že v okviru dodatnega pouka pri učiteljici Uršuli Zakrajšek. Plakate so dali tudi na razstavo in ob zaključku dneva predstavili svoje delo.

Glasbena delavnica

Glasbeno delavnico sta vodila knjižničar Kristjan Rešetič in učitelj Andrej Oberstar. Pred izvedbo delavnic sta prijavljene učence povabila, naj s sabo prinesejo inštrumente, ki jih igrajo.

Tako smo sestavili zasedbo z bas kitaro, dvema kitarama, dvema klaviaturama, kahonom in klarinetom, pevko in tremi pevkami spremljevalnih vokalov. Odločili smo se, da bomo igrali skladbe angleške glasbene skupine The Beatles, seveda deloma prirejene sposobnostim in znanju udeležencev delavnic. Delavnice se je udeležilo 6 učencev.

Po skupinskem delu v šolski jedilnici smo se udeleženci glasbene delavnice udeležili videokonference s člani glasbene skupine Help! A Beatle Tribute, nato pa odšli v glasbeno učilnico, kjer smo se lotili  sestavljanja priredb in vadenja dveh skladb skupine The Beatles, in sicer Yellow Submarine in Let It Be. Skladbi smo na zaključni predstavitvi zaigrali navzočim udeležencem.

Fotografska delavnica

V okviru fotografske delavnice so 4 učenke fotografirale dogajanje praktično ves dan, torej pozdravni nagovor našega ravnatelja Marjana Potokarja, predstavitev ravnatelja British International School Ljubljana in nekaterih učencev s te šole, intervju mladih novinarjev OŠ Stična z njimi, gospoda, ki je v kiltu igral na dude, ter druge zunanje goste, ki so nam nekoliko približali življenje in kulturo v Združenem kraljestvu Velike Britanije in Severne Irske, novinarsko delavnico in videokonferenco z raznimi osebami, slikarsko, geografsko, zgodovinsko, čarovniško in glasbeno delavnico ter zaključno dogajanje, kjer so učenci poročali o tem, kaj so počeli v svojih delavnicah.

Na koncu so učenke fotografije zbrale in naredile izbor najlepših fotografij, primernih za objavo na spletnih straneh šole, v šolskem ali krajevnem časopisu.

Mentorica fotografske delavnice je bila učiteljica Vesna Zimic Gluvić.

Vsi izdelki naših učencev so razstavljeni na panojih na šolskem hodniku v prvem nadstropju naše šole oziroma se bodo v kratkem predvajali na šolskih prikazovalnikih.

Naše sobotne delavnice smo zaključili s kratko predstavitvijo posameznih delavnic in ogledom razstavljenih izdelkov, nato pa so se naši učenci nasmejanih obrazov in polni novih vtisov podali novim dogodivščinam naproti.

Pripravili: Nataša Rebec Lukšič in Vesna Zimic Gluvić v sodelovanju z ostalimi mentorji sobotnih delavnic.

Fotografije: Ana Posavec, Katjuša Škrbe in Sara Zelnik (učenke 6. b), Nika Haler Metelko (učenka 9. b) in učiteljica Vesna Zimic Gluvić